Halaman

Khamis, 7 Mei 2009

Absolutely boyfriend : ulasan aku


Baru-baru ni aku ada tengok satu drama Jepun ni. Tajuk dia Absolutely Boyfriend. Cerita tentang seorang perempuan yang mencari-cari pasangan, tapi tak ada satu pun yang kekal lama. Akhirnya, ada suatu hari tu, datang seorang lelaki dari syarikat ape entah suruh dia isi borang lebih kurang macam borang kaji soal selidik tentang ciri-ciri lelaki idaman perempuan tu. Mula-mula perempuan tu tak berminat, tapi lepas dipujuk baru dia setuju…dengan tandatangan persetujuan lagi.

Beberapa hari lepas tu, pada suatu pagi yang agak “cerah”, sebuah bungkusan kotak besar telah dihantar ke rumah perempuan ni. Dia yang berasa pelik dengan kedatangan bungkusan tu pun membuka bungkusan tadi tu. Bila dia buka je, terkejut besar la perempuan tu sebab benda yang berada kat dalam kotak tu adalah seorang manusia! Tapi bila dia selidik balik, baru dia tau yang manusia tu sebenarnya robot yang dihantar dari syarikat yang buat soal selidik tu sebelum ni. Robot tu kononnya dikatakan robot cinta yang dikatakan akan mendedikasikan cinta kepada orang yang memiliki robot tu. Haha…pelikkan…

Bermula dari sini la cerita ni jadi bertambah menarik. Perempuan tu , walaupun dia ada isi borang soal selidik tu..tapi dia langsung tak suka kat robot tu langsung. Sebab bagi dia, robot tu hanya robot, tak ada perasaan pun dan cuma bertindak mengikut program yang ada padanya. Bagaimana pun, robot tu, seperti yang telah diprogramkan, terus cuba untuk mencuri hati perempuan ni tadi. Dipendekkan cerita, perempuan ni tadi dah jatuh hati dengan bos dengan tempat dia bekerja sebab bos dia tu banyak tolong dia untuk membantu dia mengejar cita-cita menjadi seorang pembuat snek yang berjaya.

Suatu hari, akibat suatu insiden, robot tu telah memecahkan dinding robotiknya dan memiliki perasaan sama seperti manusia malah dia turut mencintai perempuan tadi dengan setulus hati. Jiwang jugak robot ni..hoho... Masalah bertambah rumit apabila berlaku tarik menarik cinta antara si bos dengan robot tu tadi bagi memperoleh cinta perempuan yang semakin keliru tu.

Lepas tu, ada beberapa masalah yang tak dijangka timbul..namun semuanya dapat diselesaikan dengan jayanya.Sebenarnya banyak lagi perkara yang berlaku…tapi aku tak nak cerita panjang-panjang.. kalau nak puas hati boleh tengok sendiri cerita ni. Bagi aku, cerita ni memang best. Juga agak soft..jadi, bagi sesiapa yang berjiwa rock setiap masa harap berhati-hati..hehe..

Ending cerita ni memang agak menyedihkan tapi aku setuju dengan endingnya sebab mungkin tu je la jalan yang terbaik untuk diorang semua.

Lagi satu, cerita ni sebenarnya diadaptasi dari sebuah manga Jepun yang aku tak pasti apa tajuknya. Aku rasa memang banyak drama dan cerita Jepun yang didaptasi dari manga. Setuju?

3 ulasan:

peace_bbj88 berkata...

walaopon entry nie da lamer baru skang aku terdetik nk komen..aku setuju ngn kate2 ko...pempuan nie terlambat in love ngn robott nie..last ending sad..tapi akikat itu la ending yg sebenar...walaupon robot tu da bertuko feel kpd manusia..ROBOT tetap ROBOT...sian kt ROBOT yg ensem tu..musnah gak akhirnya...sob222 cedey.. ;-(

Tanpa Nama berkata...

sy bru terjumpa blog ni..mmg betul la dri manga..tajuk yg sama juga..cuma ada perubahan dri sgi watak..klo manga perempuan tue student je.. mmg best la klo drama jepun berdasarkan manga..salah satu drama yg sy suka ialah nodame cantabile pun dri manga jugak

Zintz berkata...

Peace : sian kt robot yg hensem tu? haha...jgn...nnti jd cam pompuan tu jugak...meranaa...hehehe

Tanpa Nama : bile dah jumpe ni...truskan la membaca yea...heee...ermm...btul..kebanyakannya memang seronok ditonton... nodame cantabile? sy pun suke... :)