Sabtu, 13 Mac 2010

Kenapa orang suka tengok cerita Korea/Jepun

Kenapa orang suke?
Aku rasa memang ramai yang tahu tentang perkara ni dan sebab apa. jadi dekat sini aku nak menerangkan lagi kenapa berdasarkan perspektif aku sendiri.
1. Suka tengok sebab aktor-aktor dan aktress-aktress yang berlakon semua hensem-hensem dan cun-cun. Hehe. Kalau boleh, orang yang macam ni nak dapat awek atau balak sebijik macam pelakon-pelakon Jepun atau Korea ni. Tapi kalau tak dapat pun, cukuplah dengan jadi peminat tegar diorang ni dengan mengumpul setiap koleksi lakonan cerita pelakon yang diminati tadi.

2. Suka tengok sebab ada kisah cinta yang romantik. kalau orang yang macam ni pula, jenis yang jiwang-jiwang terutamanya perempuan, tapi aku tak kata lelaki tak ada yea ^_^ . Kebanyakannya kalau boleh nak mempraktikkan adegan-adegan cinta yang mereka tengok dalam drama-drama ni. Contohnya bagi bunga waktu si dia tengah buat persembahan kat atas pentas depan orang ramai. Kalau tak dapat nak buat macam tu, cukuplah sekadar dapat bagi bagi coklat masa hari ulangtahun.

3. Suka tengok gaya fesyen yang dibawa oleh para pelakon. Terutamanya rambut. Kalau lelaki tu mesti nak ada gaya rambut panjang pacak-pacak ataupun jatuh ke depan dan disisir ke tepi dan macam-macam lagi stail rambut yang dapat dilihat. kalau dalam bab berpakaian pula, ada banyak fesyen terkini yang mereka tonjolkan yang aku rasa boleh tahan dan menarik.
4. Sukakan nilai-nilai moral yang terdapat dalam cerita. Haaa...yang ni semua lapisan masyarakat suka..hehe. Banyak nilai moral yang ditonjolkan seperti nilai kekeluargaan, keberanian, kuat berusaha, setiakawan dan macam-macam lagi. Jadi, bagi orang yang menonton, jangan hairan kalau lepas menonton drama-drama ni tiba-tiba terus jadi rajin semacam tanpa disuruh..hehe..
5. Suka sebab awek atau balak suruh tengok dan lepas tu terus jadi suka dengan tak sengaja. Dah banyak juga kes macam ni terutamanya lelaki..tak pasal-pasal jadi jiwang..huhuhuu..

Yang lain-lain tu fikirlah sendiri sebabnya dan lepas tu boleh la tambah-tambah kat ruangan komen. tq ^_^