Halaman

Rabu, 1 April 2009

Soundtrack hidup



Muzik itu seolah seiring dengan jiwa. Aku selalu memainkan lagu mengikut mood dan jiwa. Kadang-kadang aku rasa macam lagu yang aku mainkan tu bukannya datang dari earphone, tapi ia seolah-olah terngiang-ngiang di udara mengikut suasana dan keadaaan. Kamu pernah bayangkan atau fikirkan seperti itu? Jika ada, kamu mungkin seperti aku. Meminati muzik... Kamu selalu mencarinya bila ia tidak muncul kedengaran di telinga kamu. 

Aneh? Aku selalu berfikir jika hidup kita ini dipenuhi dengan rentak-rentak dan irama lagu merdu yang mengiringi hampir setiap ruang hidup dan mengikut keadaan.  Ia bagaikan inspirasi untuk jiwa aku. Kadang-kadang ia merangsang… ia juga selalu jadi peneman. Bukannya aku memuja muzik. Tapi aku menganggapnya seperti udara..seperti dedaun berterbangan yang menambahkan lagi rencah hidup yang mungkin kadang-kadang kita tak menghargai apa yang ada padanya. Kalau kita tengok filem-filem dan drama, bukankah ada lagu untuk latar belakang beberapa keadaan? Jadi bila aku mendengar lagu, aku menganggapnya sebagai latarbunyi atau pun soundtrack untuk aku. Walaupun mungkin orang lain tak dengar.. biarlah aku sendiri yang merasainya. Tapi lagi menarik bagi aku jika orang yang bersama dengan aku dan berada dalam situasi dan perasaan yang sama dengan aku juga mendengar dan merasai muzik yang sama. Menarik bukan? Atau mungkin lebih menarik lagi jika muzik itu dikawal oleh kita untuk memberi rangsangan. Maksudnya, jika kita berada di dalam kekecewaan atas sesuatu kegagalan, kita dapat mendengar lagu yang memberi kelegaan dan semangat.

Agak panjang rasanya jika aku nak bercerita tentangnya. Aku pasti mungkin ada di antara 

kamu yang bersetuju dengan aku. Sewaktu aku menulis ini..aku juga sedang memainkan beberapa lagu untuk menghidupkan suasana. 


Sape nak tolong menyanyi? ;-)


2 ulasan:

IRA berkata...

boleh saja kalau nak tolong nyanyi... tapi cerita jiwang2 boleh bertukar jadi cerita seram dalam sekelip mata.berani?

hihihi

Zintz berkata...

kalau camtu mungkin terpaksa ditukar genre kita hari ni ye...

hehe