Halaman

Rabu, 9 September 2009

This is my gratitude

"Bro..ada orang nak jumpa.." Zul.
"Kat mana? Siapa? apa hal? bertubi-tubi soalan ku lemparkan.
"Adalah...ada benda nak bincang sikit...pasal 'Rumah Api' " jawab zul.
??

Sampai di tempat yang dituju, aku duduk di suatu sudut. Menunggu siapa orang yang hendak berjumpa dengan aku. Zul pula ke hulu ke hilir seakan-akan gelisah dengan sesuatu. Aku yang masih kebluran terus mendiamkan diri. Melayan handset di tangan. Berdegup kencang juga jantungku. Berfikir tentang sesuatu yang tak pasti..mungkinkah perkara yang tak elok dah berlaku? aku agak resah.

Seketika kemudian aku mendengar bunyi suara orang menyanyi dari suatu tempat, tapi aku tak pasti di mana. Ada orang berlatih koir tengah-tengah malam begini? takkan. Owh..aku dapat dengar dengan jelas

Selaamaattt haaarriii jaadiii...selamaattt haaariiii jaadiii...selaamaattt haariii jaa............

Beberapa orang sedang menyanyikan lagu hari jadi untuk aku dari tingkat dua bangunan. Kemudian mereka menyanyi lagi sambil turun melalui tangga sambil membawa kek yang terpacak 5 batang lilin kecil di atasnya. Aku agak terperanjat. Walaupun aku tahu hari itu adalah hari lahir aku, tapi aku tak sangka mereka akan mengejutkanku sampai begitu.

"Terima kasih semua...terima kasih zul, syeeda, nurul, jaza, lina, ain, huda, dayah, rose, aqbal, joe, shairi, syukor, hafis, wan, dan blablabla..." Aku mengucapkan tanda penghargaanku. Kemudian kami makan-makan sambil berhibur. Alangkah indahnya malam tu. "Pertama kali ia disambut begini" fikir aku dalam hati sambil tersenyum.

Cerita ini adalah cerita semasa harijadi aku yang ke23 pada 8 September.

Tiada ulasan: