Halaman

Jumaat, 11 Julai 2008

Jangan Pandang Rendah Aku...

Update....



Sampai bila kamu hendak begitu. Bermain dengan kata-kata kosongmu yang hanya ucapan semata. Tiada tindakan..tiada refleksi..hanya bicara. Tapi engkau berkata-kata dengan begitu yakin bagai anak tekakmu sudah tertulis sebuah ucapan yang panjang untuk kamu luahkan kepada semua orang. Betapa ajaibnya kamu. Mungkin para pensyarah pun tidak sehandal kamu.



Memang aku selalu berdiam bila engkau 'berucap'. Tapi itu tidak bermakna aku ni bisu. Mungkin aku tidak membantah, tapi belum tentu aku setuju. Dan jangan engkau sangka yang aku tidak tahu berfikir. Bila aku cuba menyampaikan sesuatu, kamu hanya tidak mengendahkan sahaja. Ceh! egokah kamu? Apa kamu ingat aku ni tidak tahu apa-apa? hanya mengikut telunjuk orang lain untuk hidup? tiada kebolehan? tiada perkembangan? hanya seorang yang lemah? jika kamu berfikiran begitu, aku boleh kata kamu berfikiran sempit walaupun mulut kamu masih mengeluarkan perkataan-perkataan yang seperti seorang professor tu.

Aku dapat rasakan yang kamu mungkin memandang rendah terhadap aku. Ya..mungkin aku hanya seorang yang biasa yang nampak diam dan lemah. Biar aku beritahu yang aku masih menyimpan potensiku yang sebenar dihadapanmu. Mengelak dari dibaca olehmu supaya kamu boleh terus menyangka bahawa aku ini tiada apa-apa kelebihan yang dapat menggugat kamu. Mungkin aku akan terus begini dihadapanmu sehingga kamu sendiri mengetahui yang kamu telah ditipu oleh penglihatan dan sikap kamu sendiri. Aku hendak memberi kamu sedikit nasihat, jangan kamu memandang rendah terhadap orang lain hanya kerana rupa dan gaya yang kelihatan lemah dihadapan kamu. Sedangkan yang nampak belum tentu terlawan, apatah lagi yang tak kelihatan.

Habis...

Tiada ulasan: